بسم الله الرّحمن الرّحيم‏

متقابلًا اين عيد سعيد را به آقايان محترم و به همه‏ى ملت ايران و به ايرانيان مستقر در همه جاى عالم و به ساير مسلمين، مخصوصاً به مسلمانان بيدارشده‏ى آذربايجان شوروى كه آن‏ها هم امسال عيد نوروز را جشن گرفتند تبريك عرض مى‏كنم و اميدوارم كه اين عيد و اين بهار، سرآغازى براى پيشرفتها و نيك‏روزى‏ها و خوشبختيهاى بيشتر و ديگرى براى ملت مسلمانمان باشد كه حقاً اين ملت، با اين همه فداكارى و اخلاص و گذشت، شايسته‏ى بركات روزافزون الهى است.


آنچه مهم است، عمل و نيت ماست. نوروز، به معناى روز نو و حالت نو بوده و هست. از لحاظ طبيعت، روز اول حَمَل كه اول بهار حساب شده است روزى نو محسوب مى‏شود؛ ليكن روز نو، منحصر به تجديد وضعيتى در طبيعت نيست؛ همچنان كه در بعضى از رواياتِ واردشده‏ى در باب نوروز از ائمه‏ى هدى (عليهم‏السّلام)، انسان خوب احساس مى‏كند كه آن بزرگواران هم، بنا به رسم اسلام كه همه جا رسوم و سنتها و واژه‏ها را گرفت و محتواى آن‏ها را عوض كرد در مورد كلمه‏ى نوروز و روز نوروز، درصدد چنين كارى بودند. وقتى از امام (عليه‏السّلام) سؤال مى‏كنند كه «ما النّيروز؟»، حضرت طبق بعضى از تعبيرات مى‏فرمايند: «ا تدرى ما النّيروز؟»: مى‏دانى كه نوروز چيست؟ نمى‏گويند، مى‏دانى نوروز چه وقتى است؛ مى‏فرمايند، مى‏دانى نوروز چيست؟

آن‏وقت در معناى نوروز و اينكه نوروز چيست، در روايات مختلف، تعبيرات مختلفى هست. مثلًا آن روزى كه رسول اكرم (صلّى الله عليه و آله و سلّم)، امير المؤمنين را به خلافت منصوب كرد، آن روز، نوروز بود. يا در روايت ديگر، آن روزى كه دجّال در آخر الزمان، به‏دست حضرت مهدى (أرواحنا فداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. يا حتّى در بعضى از روايات آمده، آن روزى كه آدم هبوط كرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، يعنى روزى نو در تاريخ بشر و حالتى نو در زندگى انسانها. على‏الظّاهر در اين روايات، امام نمى‏خواهند بفرمايند كه آن روزى كه اين وقايع در آن اتفاق افتاده است، يا خواهد افتاد، با روز اول حَمَل، مصادف بوده يا خواهد بود. نه، خيلى مستبعد است كه مراد اين باشد؛ مراد اين است كه معناى نوروز را بفهميم.