RE: اثبات کافر بودن دشمنان علی(ع) با احادیثی از پیامبر
- و در جواهر از حدائق نقل کردهاست که: حکم به کفر مخالفان و دشمنی آنان و حکم به نجاستشان در کلام اصحاب پیشین ما مشهور است؛ و سخن شیخ ابننوبخت را که از متقدمان اصحاب ماست شاهد آورده که در کتاب فصّ الیاقوت گفتهاست: آنان که نصّ را رد میکنند در نزد جمهور اصحاب ما کافر به حساب میآیند...( جواهر الکلام 6 / 61.)
- ...ولی بیشتر علمای امامیه حکم به طهارت مخالفان و نجاست ناصبیان و خوارج کردهاند. استاد کل، شیخ اعظم: انصاری فرمودهاست: ظاهر آن است که عامه (اهل سنت) چند قسماند، برخی ناصبی، برخی مستضعف و برخی میان اینها هستند، نه اینند و نه آن. و آن گروه که به سبب وجود اخبار و اجماع محکوم به نجاستند همان قسم اولند. بلکه بسا حکم به نجاست آنها نیز مشکل به نظر میرسد، زیرا آنچه از اخبار و تواریخ ظاهر است آن است که بسیاری از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و کسانی که در زمان حضرت امیر علیه السلام بودند و اصحاب جمل و صفّین بلکه همه شامیان و بسیاری از مردم مکه و مدینه در عداوت سختی نسبت به اهل بیت - علیهم السلام - بودند، و روایت شدهاست که: “شامیان از رومیان بدترند، و اهل مکه آشکارا به خدا کفر میورزیدند ولی اهل مدینه هفتاد مرتبه از آنها پلیدترند” و با این حال نقل نشده که از آنان دوری میجستهاند... آری، ممکن است این شبهه را چنین رد کرد که معلوم نیست همه کسانی که در بالا شمرده شدند دشمن واقعی بودهاند بلکه بسیاری از آنان -به ویژه در دولت بنیامیه- از روی تقیه اظهار دشمنی مینمودهاند... به علاوه ممکن است که حکم به نجاست ناصبی در زمان امام باقر و امام صادق - علیهما السلام - انتشار یافته باشد، زیرا بسیاری از احکام پیش از زمان آن دو بزرگوار مخفی بود چنانکه از پارهای اخبار و سخنان برخی از نیکان ظاهر میشود. و سخن درباره خوارج نیز از آنچه درباره ناصبی گفتیم معلوم میشود، زیرا آنان سختترین ناصبیانند به علاوه که در زیارت جامعه نام مشرک بر آنان اطلاق شدهاست: “و هرکه با شما جنگید مشرک است”. و خلاصه هیچ چیز روشنتر و آشکارتر از کفر یزید نیست که لعنت خدا بر او (و بر هوادارانش) باد.( مصباح الفقیه، کتاب الطهارة / 334.)