آنچه در كلام علی علیهالسلام مدّ نظر است، بیان قاعده كلی و عمومی است كه با بیان آن، میخواهند پیرو راه خود را برای تحمل مشكلات و تركِ شهوات در راه رسیدن به سعادت و كمال، آماده كنند و این انتظار و توقع را در او اصلاح كنند كه گمان نكند رسیدن به آرمانها با تامین شهوات قابل جمع است. البته چون مراتب ایمان و تقوی مختلف است، هر كسی به هر اندازه حاضر باشد از شهوات خود در راه خدا و برای نزدیك شدن به كمال مطلوب، چشم پوشی كند، به همان نسبت به آن خواهد رسید.
نكته مهم
دشواری و سختی راه بهشت، برای كسانی است كه در آغاز راه قرار دارند، ولی پس از مدتی كه لذت مسیر سعادت را چشیدند و حقیقت لذتها و هوسهای دنیوی برای آنان روشن شد، نه تنها دشواری راه از بین میرود، بلكه پیمودن این راه جز شیرینی و لذّت معنوی ـ كه با لذتها و شیرینیهای مادی قابل قیاس نیست ـ برای آنان در پی ندارد. تركِ لذتهای دنیوی و راهیابی به حریم دوست، آنچنان لذتی دارد كه قابل توصیف نیست.
بنابراین در ابتدای راه و برای كسانی كه تازه میخواهند از اهداف محدود دنیوی پا را فراتر نهاده و در مسیرِ سعادت جاودان گام نهند، راه بهشت، پیچیده به مشكلات و ناخوشی هاست و راه دوزخ، همراه با خواستنیها و خوشیها، اما پس از چندی، با چشیدن حقیقت راه سعادت و بازشدن چشم واقع بین كه عمقِ شهوات و لایههای زیرین هوا پرستیها را میبیند، دیگر سختی عبادات رخت برمیبندد و لذت حقیقی جایگزین آن میشود.




پاسخ با نقل قول
