اما ما انسان‌ها ترابي هستيم، يعني از خاك هستيم و لذا بين ما و اشياء ديگر، تصادم ايجاد مي‌شود، به ديوار مي‌خوريم و بر مي‌گرديم اما جن‌ها از ديوار نفوذ مي‌كنند همان‌طور كه آتش نفوذ مي‌كند و از اين جهت، اقتضائاتي برايشان رقم مي‌خورد.

به علت اينكه جن‌ها به راحتي از موانع عبور مي‌‌كنند اما ما انسان‌ها نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم برخي خود را با آنها مقايسه مي‌كنند و نتيجه غلط مي‌گيرند كه پس جن‌ها قدرت زيادي نسبت به انسان‌ها دارند در حالي كه اين حالت، اقتضاي ذاتشان است نه اين كه قدرتي بيشتر از ما داشته باشند، اصلاً اقتضاي وجودي آنها چنين است. مثل اين كه پرنده، پرواز مي‌‌كند و انسان در ظاهر نمي‌تواند پرواز كند و اين، فضيلت نيست.

«ابليس» كه «شيطان رجيم» لقب گرفته، از گروه جن است. قرآن درباره‌اش مي‌فرمايد: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ»؛ به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس كه از جن بود. (كهف/50)
پس جنس ابليس نيز، از آتش است يعني‌ غلبه با همان جنبه ناري است. اما فرشته و ملك جنسش از نور است.

در تعريف ملك گفته‌اند: «الملك جوهر نوري يتشكل باشكال مختلفة سوي الكلب و الخنزير». يعني؛ ملك و فرشته يك جوهر نوراني است كه قدرت دارد به اشكال مختلف درآيد يعني متمثل شود به اشكال و صورت هاي گوناگون به استثناي سگ و خوك.

چون سگ و خوك، نجس‌العين هستند و فرشته از نور است لذا به اين دو شكل در نمي‌آيد اما به هر شكل ديگري كه در نظر بگيريد ـ به اقتضائات زمان و مكان و آنچه كه بايد اقتضا كند ـ متشكل مي‌شوند. مثل آنكه فرشته براي حضرت مريم (س) در شكل انسان متمثل شد. «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا»؛ و ميان خود و آنان حجابى افكند (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد) در اين هنگام، ما روح خود را به سوى او فرستاديم و او در شكل انسانى بى‏عيب و نقص، بر مريم ظاهر شد. (مريم/17) آن روح كه از جنس فرشته است به صورت يك بشر تمثل پيدا كرد.

در رابطه با جن گفته‌اند: «الجنّ جوهرٌ ناري، يتشكل باشكال مختلفة حتي الكلب و الخنزير» يعني؛ جن جوهري آتشي است كه به همه اشكال در مي‌آيد حتي به صورت سگ و خوك. و به خاطر همين جنبه ناري بودنش قابل انعطاف بوده و مي‌‌تواند به همه گروه‌ها تمثل و تشكل پيدا كند.