محمد حسین
04-09-2013, 08:40 PM
پرسش
حدیثی میفرماید «اکثر اهل نار النساء» و حدیث دیگری هم از امام صادق(ع) وجود دارد که میفرمایند: «بیشترِ اهل بهشت از مستضعفان (در دنیا)، زنان هستند. خداوند عز و جل مىدانست که آنها ناتواناند و بر ایشان رحم آورد»!. حال چگونه این دو حدیث قابل جمع است؟
پاسخ اجمالی
با آنکه در برخی از روایات مرسل، عباراتی وجود دارد که گویا بیشتر دوزخیان از زنان هستند، اما این موضوع به صورت کلی قابل پذیرش نیست؛ چراکه روایات دیگری نیز در نقض آنها وجود دارد، به عنوان نمونه:
1. فضیل میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: مردم سخنی را میگویند و آن این است که بیشتر اهل دوزخ در روز قیامت زنان هستند، حضرت فرمود: از کجا چنین باشد در حالىکه مرد در آن روز با هزار تن از زنان دنیا تزویج خواهد کرد، در قصرى که از دُرّ یکپارچه است.[1]
2. عمّار ساباطی نقل میکند: امام صادق(ع) فرمود: بیشتر جمعیّت بهشت از زنان مستضعفاند خداوند عزّ و جلّ چون آنان را ضعیف تر آفرید، بر آنان دلسوزتر است.[2]
حدیثی میفرماید «اکثر اهل نار النساء» و حدیث دیگری هم از امام صادق(ع) وجود دارد که میفرمایند: «بیشترِ اهل بهشت از مستضعفان (در دنیا)، زنان هستند. خداوند عز و جل مىدانست که آنها ناتواناند و بر ایشان رحم آورد»!. حال چگونه این دو حدیث قابل جمع است؟
پاسخ اجمالی
با آنکه در برخی از روایات مرسل، عباراتی وجود دارد که گویا بیشتر دوزخیان از زنان هستند، اما این موضوع به صورت کلی قابل پذیرش نیست؛ چراکه روایات دیگری نیز در نقض آنها وجود دارد، به عنوان نمونه:
1. فضیل میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: مردم سخنی را میگویند و آن این است که بیشتر اهل دوزخ در روز قیامت زنان هستند، حضرت فرمود: از کجا چنین باشد در حالىکه مرد در آن روز با هزار تن از زنان دنیا تزویج خواهد کرد، در قصرى که از دُرّ یکپارچه است.[1]
2. عمّار ساباطی نقل میکند: امام صادق(ع) فرمود: بیشتر جمعیّت بهشت از زنان مستضعفاند خداوند عزّ و جلّ چون آنان را ضعیف تر آفرید، بر آنان دلسوزتر است.[2]