توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فصل هفتم: پىآمدهاى گناه
امیرحسین
12-23-2011, 09:08 PM
فصل هفتم: پىآمدهاى گناه
آثار و پىآمدهاى گناه
از مسلمات دين و علم و تجربه است كه كردار انسان خواه نيك و خواه بد داراى پىآمد و نتيجه، در دنيا و آخرت است و همچون بذرى است كه در مزرعهى جهان كاشته مىشود، اگر بذر گل بود، نتيجهاش گل است و اگر خار بود، نتيجهاش خار است.
به قول مولوى:
اين جهان كوه است و فعل ما ندا-----سوى ما آيد نداها را صدا
و به قول سعدى:
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر-----اى نور چشم من بجز از كِشته ندروى
به عبارت ديگر، هر عملى داراى عكسالعمل و هر كنشى داراى واكنش است و بايد توجه داشت كه مكافات عمل هم در دنيا وجود دارد و هم در آخرت، با اين فرق كه مكافات در دنيا نسبت به آخرت بسيار كمرنگتر مىباشد.
و نيز بايد توجه داشت كه كيفر يا پاداش عمل به صورتهاى گوناگون به سراغ انسان مىآيد.
امیرحسین
12-23-2011, 09:08 PM
گرفتارىهاى گوناگونى كه در دنيا دامنگير انسان مىگردد، گاهى مكافات عمل است و گاهى براى امتحان است و براى بعضى مايه و پايهى ترقّى و تكامل و پاداش افزون و مضاعف است؛
چنانكه در قرآن به اين مطلب اشاره شده است؛
«وَ لَنَبلُوَنّكم بِشَىء مِنَ الخَوف و الجُوع ...» «1»
و روايات متعدد نيز دلالت بر آن دارد. از جمله؛
امام صادق عليه السلام فرمودند:
«إنّ أشدّ النّاس بلاء الأنبياء ثمّ الّذين يَلونهم ثمّ الأمثل فَالأمثل» «2»
«سختترين مردم از نظر بلا پيامبرانند سپس كسانى كه در پى آنانند، سپس كسى كه از ديگرى بهتر است به ترتيب.»
كيفرهاى دنيوى گناه
در قرآن، دهها آيه پيرامون آثار و كيفر گناه آمده و در اينجا به ذكر چند نمونه مىپردازيم:
«فَانزلنا عَلى الّذينَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما كانوا يَفسقُون» «3»
«بر ستمگران بخاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستاديم.»
«يريد اللّه ان يُصيبَهم بِبَعض ذُنُوبهم» «4»
«خدا مىخواهد آنان را به پارهاى از گناهانشان مجازات كند.»
«... فَاهلَكناهُم بِذُنوبِهم» «5»
«آنها را به خاطر گناهانشان نابود ساختيم.»
__________________________________________________
(1). بقره/ 155
(2). كافى، ج 2 ص 252
(3). بقره/ 59
(4). مائده/ 49
(5). انعام/ 6
امیرحسین
12-23-2011, 09:10 PM
«فاخذناهُم بِما كانُوا يَكسِبون» «1»
«آنها را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم.»
«فَتِلكَ بُيوتَهم خاوِيةً بِما ظَلموا» «2»
«اين خانههاى آنهاست كه بخاطر ظلم و ستمشان خالى مانده است.»
«ممّا خطيئاتِهم اغرِقُوا» «3»
«آنها به خاطر گناهانشان غرق شدند.»
«فَدَمدَم عَليهِم رَبّهم بِذَنبِهم فَسوّاها» «4»
«آنها (قوم ثمود) را به خاطر گناهانشان درهم كوبيد و سرزمينشان را صاف و مسطح كرد.»
«انّ اللّه لايُغَيّرُ ما بقَوم حتّى يُغَيّروا ما بِانفُسهم» «5»
«خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتى را تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند.»
«كلّا بَلْ رانَ على قُلوبِهم ما كانوا يَكسِبون» «6»
«چنين نيست كه آنها مىپندارند، بلكه اعمالشان همانند زنگارى بر دلهايشان نشسته است.»
«و ما اصابَكم مِن مُصيبَة فَبِما كَسبتْ ايديكُم و يَعفُوا عن كثير» «7»
«و هر گرفتارى كه به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد و بسيارى را نيز عفو مىكند.»
جالب اينكه حضرت على عليه السلام به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
«خير آية فى كتاب الله هذه الاية»
«بهترين آيه خدا در قرآن همين آيه است.»
سپس فرمود:
«يا على! ما من خدش عود و لانكبة قدم الا بذنب» «8»
«اى على! هر خراشى كه از چوبى به انسان مىرسد و هر لغزش قدمى بر اثر گناهى است كه از او سرزده است.»
__________________________________________________
(1). اعراف/ 96
(2). نمل/ 52
(3). نوح/ 35
(4). شمس/ 14
(5). رعد/ 11
(6). مطففين/ 14
(7). شورى/ 30
(8). مجمع البيان ذيل آيه. كافى، ج 2 ص 269 از امام صادق عليه السلام
امیرحسین
12-23-2011, 09:11 PM
كيفرهاى اخروى گناه
«و مَن جاءَ بِالسَّيّئة فَكُبّت وُجوههُم فى النّارِ هَل تُجزَون الّا ما كُنتُم تَعمَلون» «1»
«آنانكه اعمال بدى انجام دهند، به رو در آتش افكنده مىشوند، آيا جزايى جز آنچه عمل مىكرديد خواهيد داشت.»
«و مَن يَعصِ اللّه و رَسُوله فَانّ لَه نار جَهنّم خالِدينَ فِيها ابداً» «2»
«و هر كس نافرنانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن او است، جاودانه در آن مىمانند.»
«يَودُّ الُمجرم لو يَفتَدى من عَذابِ يومئِذ بِبَنيه و صاحِبَته و اخيه و فَصيلَتِه الَّتى تؤْويه و مَن فى الارضِ جَميعاً ثُمّ يُنجيه كلّا انّها لَظّى نَزّاعَة لِلشَّوى» «3»
«گنهكار دوست مىدارد كه فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند و (نيز) همسر و برادرش را و قبيلهاش را كه هميشه از او حمايت مىكردند و تمام مردم روى زمين را تا مايهى نجاتش شود. اما هرگز چنين نيست، شعلههاى سوزان آتش است كه دست و پا و پوست سر را مىكند و مىبرد.»
«تَلفَحُ وُجوهَهم النّار و هم فيها كالِحُون» «4»
«شعلههاى سوزان آتش همچون شمشير به صورت آنها نواخته مىشود و آنها در دوزخ چهرهاى درهم كشيده دارند.»
__________________________________________________
(1). نمل/ 90
(2). جنّ/ 23
(3). معارج/ 11- 16
(4). مؤمنون/ 104
امیرحسین
12-23-2011, 09:25 PM
احباط و پوچ شدن اعمال نيك
يكى از پىآمدهاى گناه اين است كه موجب پوچى و بىخاصيت شدن كارهاى نيك مىشود، يعنى گنهكار اگر كار خيرى انجام دهد، بىنتيجه و بىپاداش مىگردد.
در قرآن 16 بار سخن از «حبط عمل» به ميان آمده است كه از مجموع آنها چنين نتيجه مىگيريم گناهان بزرگى همچون: كفر، شرك، تكذيب آيات الهى و انكار معاد، ارتداد، مخالفت با پيامبران موجب حبط است.
در دنيا نيز اگر كسى سنگى را از وسط جادهاى كنار ببرد تا رهگذرى از آن، آسيب نبيند، اين كار او را نيك مىشمرند، ولى اگر همين شخص در چند قدمى آن سنگ، جادهاى را خراب كرده و مانع عبور و مرور شود، در اين صورت- ارتكاب گناه بزرگ و خراب كردن جاده- انجام كار نيك- سنگ برداشتن از جاده- را خنثى مىنمايد.
بنابراين گناهان بزرگ موجب بىاثر شدن اعمال نيك و پوچ شدن آنها مىشوند، چنانكه تكبر و سركشى ابليس از فرمان خدا در مورد سجده كردن آدم موجب پوچى شش هزار سال عبادت او گرديد. «1»
روى اين اساس بايد توجه داشت كه آدم گنهكار نمىتواند به كارهاى نيكش دل ببندد زيرا چه بسا گناهان او ثواب كارهاى نيك او را از بين ببرند.
آثار گناه در روح و روان
تكرار گناه و مداومت آن موجب تيرگى و واژگونى قلب و مسخ انسان از حالت انسانيت به حالت درندهخويى و حيوان صفتى مىگردد، و نيز باعث گناهان بزرگتر مىشود.
به عنوان مثال: گنهكارى كه براى اولين بار لب به شراب مىزند، چون مسلمان است، آشاميدن چند قطره از شراب براى او بسيار سخت است، ولى بار دوم كمى آسان مىشود و وقتى زياد تكرار شد، آشاميدن چند ليوان از آن براى او از آب خوردن آسانتر مىگردد.
آرى! تداوم گناه حتى گناهان بزرگ را براى انسان آسان مىگرداند.
در قرآن آيات متعددى در اين رابطه وجود دارد، از جمله:
«ثمَّ كانَ عاقِبةُ الَّذينَ اساؤا السُوأى انْ كَذَّبوا بِآياتِ اللّه و كانوا بها يَستَهزِءُون» «2»
«سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به سخريه گرفتند.»
در تاريخ بسيار ديده شده كه افرادى بر اثر تداوم گناه و طغيان كارشان به كفر و انكار حق و به مسخره گرفتن آن رسيده است، اينها از آثار شوم گناه است كه دامنگير گنهكار مىگردد، چنانكه مداومت بر كارهاى نيك و عبادات، موجب صفاى دل و نورانيت بيشتر روح و جان مىشود.
__________________________________________________
(1). نهج البلاغه، خطبه 192. (... اذ حبط عمله الطويل ...)
(2). روم/ 10
امیرحسین
12-23-2011, 09:33 PM
در اين باره به روايات زير توجه كنيد:
امام صادق عليه السلام فرمودند، پدرم مىفرمود:
«ما من شىء افسَد لِلقَلب من خَطيئَةٍ انّ القَلب لَيُواقِع الخَطيئَةَ فما تَزالُ به حتّى تَغلبَ عليه فَيصيرُ اعلاهُ اسفَله» «1»
«چيزى بيشتر از گناه، قلب را فاسد نمىكند، قلب گناه مىكند و بر آن اصرار مىورزد و در نتيجه سرنگون و وارونه مىگردد. و موعظه در آن اثر نمىنمايد.»
امام كاظم عليه السلام مىفرمايد:
«اذا اذنَب الرّجُل خَرجَ فى قَلبه نُكتَةٌ سَوداء فان تابَ انمَحتْ و ان زاد زادتْ حتّى تَغلِب على قَلبه فَلا يُفلِح بَعدها ابداً» «2»
«وقتى كه انسان گناه مىكند، در قلب او نقطهى سياهى پديد مىآيد، اگر توبه كرد، آن نقطه پاك مىشود و اگر بر گناه خود افزود آن نقطه گسترده مىگردد به طورى كه همه قلب او را فرامىگيرد و بعد از آن هرگز رستگار نمىشود.»
به طور كلى هرگونه نكبت و بلا، خواه روحى و خواه جسمى از گناه سرچشمه مىگيرد كه امام باقر عليه السلام فرمود:
«و ما مِن نِكبَةٍ تُصيبُ العَبد الّا بِذَنب» «3»
«هيچ نكبتى به بنده نرسد مگر به خاطر گناه.»
__________________________________________________
(1). كافى، ج 2 ص 268
(2). بحار، ج 73 ص 327، ميزان الحكمة، ج 3 ص 464
(3). كافى، ج 2 ص 269
امیرحسین
12-23-2011, 09:34 PM
آثار گوناگون گناه
با بررسى روايات بدست مىآيد كه گناهان مختلف، داراى آثار گوناگون است، كه ما در اينجا به ذكر چند اثر شوم گناه مىپردازيم:
1- قساوت قلب
اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود:
«ما جَفَّت الدّموعُ الّا لِقَسوة القُلوب و ما قَست القُلوب الّا لِكَثرة الذّنوب» «1»
«اشك چشمها نخشكد مگر به خاطر قساوت و سختى دلها و دلها سخت نشود مگر بخاطر گناهان بسيار.»
2- سلب نعمت
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: پدرم همواره مىفرمود:
«انّ اللّه قَضى قَضاء حَتماً الّا يُنعِمُ على العبد بِنِعمةٍ فَيَسلُبها ايّاه حتّى يُحدِث العبد ذَنباً يَستَحقّ بذلك النّقمة» «2»
«خداوند حكم قطعى فرموده كه نعمتى را كه به بندهاش داده، از او نگيرد، مگر زمانى كه بنده گناهى انجام دهد كه بخاطر آن سزاوار كيفر گردد.»
__________________________________________________
(1). كافى، ج 2 ص 271
(2). كافى، ج 2 ص 273
امیرحسین
12-23-2011, 09:34 PM
3- عدم استجابت دعا
امام باقر عليه السلام فرمودند:
«همانا بنده از خدا حاجتى مىخواهد، اقتضا دارد كه زود يا دير برآورده شود، سپس آن بنده گناهى انجام مىدهد خداوند به فرشته مىفرمايد: حاجت او را روا مكن و او را محروم ساز زيرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محروميت شد.» «1»
4- الحاد و انكار
رسول اكرم صلى الله عليه و آله در ضمن گفتارى فرمودند:
«فانّ المَعاصى تَستَولى الضَّلال على صاحِبها حتّى تُوقِعُه رَدّ ولايَة وصىِّ رسول اللّه و دفع نبوة نبى اللّه و لا تزال بذلك حتّى توقعه فى ردّ توحيد اللّه و الالحاد فى دين اللّه» «2»
«همانا گناهان گمراهى را بر گنهكار مسلط مىنمايد تا آنجا كه او را به رد ولايت و امامت وصى رسول خدا و انكار نبوت پيامبر و به همين منوال انكار يكتايى خدا و الحاد و كفر در دين خدا، آلوده مىگرداند.»
5- قطع روزى
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
«إنّ الرّجُل لَيَذنب الذَّنْب فَيَدرء عنه الرّزق» «3»
«مردى گناهى انجام مىدهد و در نتيجه روزى از او دور مىشود.»
6- محروميت از نماز شب
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
«إنّ الرّجل يَذنب الذَّنْب فَيحرم صَلاة الليل» «4»
«انسان بر اثر ارتكاب گناه از نماز شب محروم مىگردد.»
__________________________________________________
(1). كافى، ج 2 ص 271. بحار، ج 73 ص 329
(2). بحار، ج 73 ص 360
(3). كافى، ج 2 ص 271
(4). كافى، ج 2 ص 271
امیرحسین
12-23-2011, 09:35 PM
7- عدم امن از حوادث
اميرمؤمنان على عليه السلام فرمودند:
گنهكار نبايد خود را از بلاهاى شبانه و حوادث ناگهانى ايمن بداند. «1»
و عواقب شوم ديگر 8 تا 20
كه آنها را فهرستوار ذكر مىكنيم؛
8- قطع باران. 9- ويرانى خانه.
10- حبس صدساله قيامت. 11- خشم و لعن الهى.
12- بلاهاى بى سابقه. 13- پشيمانى.
14- پرده درى و رسوايى. 15- كوتاهى عمر.
16- زلزله. 17- فقر عمومى.
18- اندوه. 19- بيمارى.
20- تسلط اشرار
روايات در اين زمينه، بسيار است. «2»
__________________________________________________
(1). كافى، ج 2 ص 269
(2). كافى، ج 2 ص 272- 275 و 445- 446
امیرحسین
12-23-2011, 09:39 PM
براى رعايت اختصار اين فصل را با پنج روايت ذيل به پايان مىبريم:
الف- پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
هركس در امر نماز سستى كند و آن را سبك شمرد خداوند او را به پانزده بلا گرفتار مىكند:
1- كوتاهى عمر. 2- كمى روزى. 3- زدودن سيماى صالحان از چهرهاش. 4- عدم پاداش براى اعمالش. 5- عدم استجابت دعا.
6- عدم بهرهمندى او از دعاى صالحان. 7- مرگ ذليلانه. 8- مرگ در حال گرسنگى و تشنگى. 9- ماموريت فرشتهاى از طرف خدا كه او را در قبرش شكنجه دهد. 10- قبر را بر او تنگ نمايد. 11- قبرش تاريك است. 12- ماموريت فرشتهاى براى كشاندن او بر زمين از ناحيه صورت در منظر مردم. 13- حسابرسى شديد قيامت. 14- سلب نظر و توجه خدا به او. 15- ابتلا به عذاب سخت. «1»
ب- پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
زنا كردن داراى شش اثر است كه سه اثرش در دنيا است و سه اثرش در آخرت مىباشد،
اثر دنيوى آن عبارتست از: رسوايى، كوتاهى عمر و قطع روزى.
و اما اثر اخروى آن عبارتست از: سختى حساب، خشم خدا و جاودانگى در آتش دوزخ و همچنين اعمال نيك او بدون پاداش است و دعايش به استجابت نمىرسد و بهرهاى از دعاى صالحان نمىبرد. «2»
ج- معاذبن جبل مىگويد: در منزل ابوايّوب انصارى و در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله بودم كه از آن حضرت پرسيدم، منظور اين آيه چيست؟
«يوم يُنْفخ فى الصّور فَتَأتون أفْواجاً» «3»
«روز قيامت در صور دميده مىشود، پس مردم گروه گروه مىآيند.»
آن حضرت صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمود:
ده گروه از امت من در قيامت كه به چهرههاى مخصوصى از سايرين متمايز هستند وارد صحنه مىشوند؛
1- ميمون. 2- خوك. 3- واژگونه. 4- كور. 5- گنگ و كر. 6- زبانشان را مىجوند و از دهانشان چرك كه همه را ناراحت مىكند بيرون مىآيد.7- بدبوتر از مردار گنديده. 8- پوشيده به لباسهاى آتشين و مس گداخته و چسبان. 9- با دست و پاى بريده. 10- آويخته شده بر دارهاى آتشين.
__________________________________________________
(1). سفينة البحار، ج 2 ص 44
(2). عقاب الاعمال (صدوق)، ص 598، سفينة البحار، ج 2 ص 44
(3). نبا/ 20
امیرحسین
12-23-2011, 09:42 PM
گروه اول؛ سخنچينان، گروه دوم؛ حرام خوران، گروه سوم؛ رباخوران، گروه چهارم؛ ستمگران در قضاوت، گروه پنجم؛ از خود راضى و خود بينان، گروه ششم؛ علما و قاضيان بىعمل، گروه هفتم؛ آزار دهندگان به همسايه، گروه هشتم؛ جاسوسان نزد ظالم، گره نهم؛ شهوترانان و مانع اداى حق خدا از اموال خود و گروه دهم؛ متكبران مىباشند. «1»
د- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
«مَن وَلِىَ عَشرةً فلم يَعدِل فيهم جاءَ يومَ القِيامة وَ يَداه و رِجلاه و راسُه فى ثقْب فأس» «2» «3»
«هر كس سرپرست ده نفر شود ولى رفتارش با آنها عادلانه نباشد روز قيامت در حالى بيايد كه دست و پا و سر او در سوراخ تبرى باشد.»
ه- امام صادق عليه السلام فرمود:
«مَن سوّد إسمه فى ديوان ولد فُلان حَشَره اللّه يَوم القِيامة خِنزيراً» «4»
«كسى كه نام خود را در دفتر ادارى فرزندان فلان (يعنى حكومت طاغوتى بنى عباس و هر طاغوت ديگر) ثبت كند، خداوند او را در روز قيامت به صورت خوك محشور مىكند.»
__________________________________________________
(1). مجمع البيان، ج 1 ص 423
(2). عقاب الاعمال صدوق، ص 592
(3). ناگفته نماند دربارهى پاداش و كيفر گناه، شيخ صدوق قدس سره (متوفى 381) كتاب جامعى به نام «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال»، تأليف نموده است
(4). عقاب الاعمال، ص 594
امیرحسین
12-23-2011, 09:43 PM
و- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
هنگامى كه عمل زنا آشكار شود، مرگ ناگهانى زياد مىگردد ... و هنگامى كه در ترازو كم فروشى شود، خداوند قحطى و كمبود را بر مردم فرود مىآورد و هنگامى كه مردم زكات اموال خود را ندهند زمين بركتهاى خود، از زراعت و ميوه و معادن را بروز نمىدهد، .... و هنگامى كه قطع صلهى رحم رواج يافت ثروتها در دست اشرار قرار مىگيرد و هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر ترك گرديد خداوند اشرار را بر مردم مسلط مىكند، كه هر چه نيكان آنها دعا كنند به استجابت نمىرسد. «1»
فردوسى مىگويد:
به رستم چنين گفت دستان «2» كه كم-----كن اى پور بر زيردستان ستم
اگر چه ترا زيردستان بسى است-----فلك را در اين زير دستان بسى است
مكن تا توانى دل خلق ريش-----وگر ميكنى ميكنى بيخ خويش
مكن تا توانى ستم بر كسى-----ستمگر به گيتى نماند بسى
__________________________________________________
(1). وسائل الشيعه، ج 11 ص 513
(2). دستان نام پدر رستم است
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.