امام على سلام الله علیه
أعَزُّ العِزِّ العِلمُ، لِأَنَّ بِهِ مَعرِفَةُ المَعادِ وَالمَعاشِ؛
عزّتمندترين عزّت، علم است؛ زيرا معاد و معاش با آن شناخته مىشود
علم و حكمت: ح 40
نمایش نسخه قابل چاپ
امام على سلام الله علیه
أعَزُّ العِزِّ العِلمُ، لِأَنَّ بِهِ مَعرِفَةُ المَعادِ وَالمَعاشِ؛
عزّتمندترين عزّت، علم است؛ زيرا معاد و معاش با آن شناخته مىشود
علم و حكمت: ح 40
الإمامُ زينُ العابدينَ عليهالسلام :
ما مِن قَطرةٍ أحَبَّ إلى اللّه عز و جل مِن قَطْرَتَينِ : قَطرةُ دَمٍ في سبيلِ اللّه ، وقَطرةُ دَمعَةٍ في سَوادِ اللّيلِ ، لا يُريدُ بها عبدٌ إلاّ اللّهَ عز و جل .امام سجّاد عليهالسلام :
هيچ قطرهاى نزد خدا محبوبتر از اين دو قطره نيست : قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود و قطره اشكى كه براى خدا در دل شب فرو افتد .
بحار الأنوار : 69 / 378 / 31 منتخب ميزان الحكمة : 78
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
القرآنُ غِنىً ، لا غِنىًدونَهُ ، ولا فَقرَ بعدَهُ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
قرآن ثروتى است ، كــه بدون آن توانگرى نباشد و با وجود آن فقرى نه .
بحار الأنوار : 92 / 19 / 18 منتخب ميزان الحكمة : 458
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
لِكُلِّ شَيءٍ وَجهٌ ، ووَجهُ دِينِكُمُ الصَّلاةُ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
هرچيزى چهرهاى دارد و چهره دين شـما نماز است .
دعائم الإسلام : 1 / 133 منتخب ميزان الحكمة : 324
المحجّه البيضاء:
في أخبارِ داودَ عليهالسلام أنَّ اللّهَ عز و جل أوحى إلَيهِ: ... يا داودُ ، إنّي خَلَقتُ قُلوبَ المُشتاقينَ مِن رِضواني ، وَنعَّمتُها بنُورِ وَجهي ... فقالَ داودُ : يا رَبِّ ،بِمَ نالُوا مِنكَ هذا ؟ قالَ : بحُسنِ الظَّنِّ ، والكَفِّ عَنِ الدُّنيا وأهلِها ، والخَلَواتِ بِي ومُناجاتِهِم لِي ، وإنَّ هذا مَنزِلٌ لا يَنالُهُ إلاّ مَن رَفَضَ الدُّنيا وأهلَها ، ولَم يَشتَغِلْ بشيءٍ مِن ذِكْرِها ، وفَرَّغَ قَلبَهُ لِي واختارَني على جَميعِ خَلقي .
المحجّه البيضاء : 8 / 59 -61 منتخب ميزان الحكمة : 504
امام صادق سلام الله علیه
مَن عَرَفَ حَقَّنا وأحَبَّنا فَقَد أحَبَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالى
هركه حقّ (و مقام) ما را بشناسد و دوستمان بدارد بى گمان خداى تبارك و تعالى را دوست داشته است
اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث: ح 929
حارث بن مغیره نقل می کند:شبی در میان راه، امام صادق علیه السلام به من برخورد کرد و فرمود:
پس از رفتن آن حضرت در پی او رفتم و دوباره به محضرشان رسیدم و گفتم: جانم فدایت! گفته ی شما مرا نگران کرد. چگونه بار گناهان جاهلان را علما و دانشمندان باید بر دوش کشند؟ فرمود:«ای حارث؛ بدان که قطعا دانشمندان شما جور گناهان سفیهانتان را می کشند.»
عرض کردم: چون از ما نمی پذیرد.آن حضرت فرمود:«آری چنین است. وقتی یکی از شیعیان، کار ناپسند می کند که مایه ی اذیت ما و سبب عیب جویی مردم از ما[و شیعیان] می شود و شما از آن آگاه می شوید چرا به سراغ او نمی روید و او را نکوهش نمی کنید و وی را دعوت به خیر نمی کنید و با گفتاری رسا(استدلال و برهان) با او سخن نمی گویید؟»
اگر چنین است وی را از اجتماع خود برانید و از همنشینی با او بپرهیزید. [1]
شیوه ی دعوت به نیکی
امام حسن عسکری علیه السلامفرمود:
واعظ درونی«هر کس برادر خود را پنهانی موعظه(دعوت به خیر) کند او را زینت داده است و هر کس، برادر خود را آشکارا و در حضور مردم، موعظه کند او را تحقیر و ضایع کرده است».[2]
امیرالمومنین علیه السّلاممی فرماید:
«آگاه باشید! هر کس از درون خود، واعظ هشدار دهنده ای نداشته باشد، از حانب خداوند سبحان، نگهدارنده ای ندارد.»[3]
مقام واعظان
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«در روز قیامت، برترین مقام و منزلت، نزد خدا از آنِ کسانی است که در دنیا بیش از دیگران به خیرخواهی و موعظه ی دیگران بپردازند.»[4]
*****************************************
1] مستطرفات السرائر ص 598
[2]تحف العقول ص 489
[3] بحار ج34 ص 335
[4] کافی ج2 ص 208*به نقل از مفاتیح الحیاة